Saturday 27 July 2013

Karangan Jenis Autobiografi

Tulis sebuah karangan autoboigrafi yang bertajuk "Saya Sebuah Kereta".




Contoh jawapan



                               
Saya sebuah kereta Proton Wira Aeroback. Saya berwarna biru metalik. Saya dilahirkan di sebuah kilang di Shah Alam pada tahun 2010.
                             
                     Saya dimiliki oleh seorang pemuda. Beliau membeli saya dengan harga RM45,000. Tuan saya penyayang. Dia menjaga saya dengan baik.

                     Pada suatu malam,tuan saya menghadiri satu majlis perkahwinan. Ramai tetamu yang menghadiri majlis itu. Saya ditinggalkan di luar pagar. Hilai ketawa tetamu memecah kesunyian malam.

                    Setelah majlis itu bersurai,tuan saya membawa saya pulang dalam keadaan letih dan mengantuk. Beliau tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian ketika memandu. Saya dipandunya dengan laju.
                    Tiba-tiba seorang pegawai polis menahan saya. Tuan saya pun menekan brek secara mendadak. Akibatnya, saya terhumban ke dalam sebuah lurah. Minyak petrol yang tersimpan di dalam perut saya bocor dan mengalir keluar.

                    Sedetik kemudian, saya pun meletup bersama-sama pemilik yang cuai. Tamatlah riwayat saya.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum reader.
Dah habis baca ? Terima kasih saya ucapkan.
Kalau dah habis baca. Komen la.

Komen 2 perkataan pun jadilah.


Tetapi bahasa mestilah sopan. Budi bahasa, budaya kita semua :)